ליום הכיפורים
מאת: כנרת עוזיאל, כתבת "מכללת אחלמה"
מה נהדר כהן גדול בצאתו בשלום מן הקדש או לפי נוסח אשכנז, מה נהדר היה מראה כהן גדול בצאתו בשלום מבית קדש הקדשים.
שני שיאים בתפילת יום כיפור: "כל נדרי" אליה מתקבצים כולם, מצטופפים ומקשיבים בחרדת הקודש, ותפילת הנעילה. התבוננות בשתי הנקודות הללו מגלה את החיבור להתחלה ולסוף כנקודות חשובות בזמן ובתהליך.
מאמרים נוספים בנושא: יום הכיפורים, הסתכלות אחרת על חגי תשרי, חשיבות חגי תשרי על פי הקבלה
לי תמיד נדמה ששיא עבודת התפילה שלנו ביום הכיפורים הוא דוקא באמצע היום, בין שחרית למנחה בתפילת המוסף - בתפילת כהן גדול הנכנס לקדש הקדשים לכפר על כל עם ישראל. זו שעה נעימה בעיני, כי בית הכנסת אינו מלא כמקודם ויש שקט באויר, ונדמה שהכריעה וההשתחויה בהשתטחות מלאה על הרצפה מוחקות את ההפרש הטבעי הקיים בתודעה בין האדם לקב"ה, וממלאות את כל הישות בהכנעה וענוה.
עבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים היתה מורכבת ועמוסה בהחלפת בגדים, טבילות וכדומה, ודינים רבים לה. אך שיאה של העבודה הוא בשקט. כניסה לקדש הקדשים - אחדות, כניעה, אהבה גדולה, אמת, כפרה.
עבודה רבה נדרשה כהכנה לרגע הכניסה, רגע בו אדם אחד - בחינתו כאדם הראשון, בו כלולות כל נשמות ישראל באהבה וללא חטא, כבגן עדן מקדם. וברגע האחד בו מגיע הכהן הגדול לאחדות הגדולה הנובעת מאהבה, אהבת הטוב והאמת, ראיית הנשמה האצילית של עם ישראל - או אז יכול הוא להיכנס אל הקודש פנימה.
וביציאתו - שמחה גדולה, ותפילתו קצרה היא: "יÖ°הÖ´י רÖ¸צוÖ¹ן מÖ´לÖ¼Ö°פÖ¸נÖ¶יכÖ¸ יÖ°הÖ¹וÖ¸ה יאהדונהי אÖ±לÖ¹הÖµינוÖ¼ וÖµאלÖ¹הÖµי אÖ²בוÖ¹תÖµינוÖ¼. ש×Ö¶תÖ¼Ö°הÖµא ש×Ö¸נÖ¸ה זוÖ¹ הÖ·בÖ¼Ö¸אÖ¸ה עÖ¸לÖµינוÖ¼ וÖ°עÖ·ל כÖ¼Ö¸ל עÖ·מÖ¼Ö°כÖ¸ יÖ´שְׂרÖ¸אÖµל בÖ¼Ö°כÖ¸ל מÖ¸קוÖ¹ם ש×Ö¶הÖµם. אÖ´ם ש×Ö°חוÖ¼נÖ¸ה תÖ¼Ö°הÖµא גÖ°ש×וÖ¼מÖ¸ה. וÖ°אÖ·ל תÖ¼Ö´כÖ¼Ö¸נÖµס לÖ°פÖ¸נÖ¶יכÖ¸ תÖ¼Ö°פÖ´לÖ¼Ö·ת עוÖ¹בÖ°רÖµי דÖ°רÖ¸כÖ´ים לÖ°עÖ´נÖ°יÖ·ן הÖ·גÖ¼Ö¶ש×Ö¶ם בÖ¼Ö´לÖ°בÖ·ד. בÖ¼Ö°עÖµת ש×Ö¶הÖ¸עוÖ¹לÖ¸ם צÖ¸רÖ´יכÖ° לוÖ¹. וÖ°ש×Ö¶לÖ¼Ö¹א יÖ´צÖ°טÖ¸רÖ°כוÖ¼ עÖ·מÖ¼Ö°כÖ¸ בÖ¼Öµית יÖ´שְׂרÖ¸אÖµל בÖ¼Ö°פÖ·רÖ°נÖ¸סÖ¸ה זÖ¶ה לÖ¸זÖ¶ה וÖ°לÖ¹א לÖ°עÖ·ם אÖ·חÖµר. ש×Ö¸נÖ¸ה ש×Ö¶לÖ¼Ö¹א תÖ¼Ö·פÖ¼Ö´יל אÖ´שÖ¼×Ö¸ה אÖ¶ת פÖ¼Ö°רÖ´י בÖ´טÖ°נÖ¸הÖ¼. וÖ°ש×Ö¶יÖ¼Ö´תÖ¼Ö°נוÖ¼ עÖ²צÖµי הÖ·שÖ¼Ö¸Ö¹דÖ¶ה אÖ¶ת תÖ¼Ö°נוÖ¼בÖ¸תÖ¸ם. וÖ°לÖ¹א יÖ·עÖ°דÖ¼Öµי עÖ²בÖµד ש×Ö»לÖ°טÖ¸ן מÖ´דÖ¼Ö°בÖµית יÖ°הוÖ¼דÖ¸ה" (סדר העבודה ליום הכיפורים).
ביום הכיפורים, באין כהן גדול ובית המקדש, כולנו נכנסים לקדש פנימה.
שנזכה להתקדש ולהיטהר, לאהוב באמת, לראות את הצד הטוב והניצוצ האלקי, גודל הנשמה ועדינותה המקורית, ומתוך שקט ואמת, הכנעה, עוז וענוה - נזכה להתפלל לפני ה' יתברך את צרכי הכלל, ומתוך כך ימשך שפע וברכה לכל פרט ופרט.
נוהגים לומר "גמר טוב" או "גמר חתימה טובה". מבלי לשנות מנהג המקום, מבקשת לאחל לכולנו שנזכה לעמוד לפני ה' יתברך באמונה גדולה שראויים אנו לטוב המוכן לנו בגאולה השלמה. ומתוך כך בודאי שיחתום לנו ה' לכלל ולפרט חתימה טובה וישועה גדולה בבנין שלם.
"גדולה היא אהבתי לכל היצורים,
לכל המציאות.
חלילה לי להכניס בלבבי גם זיק קטן של משטמה,
של שנאת הבריות.
הנני מרגיש במלא קרבי
את אהבתי הגדולה לכל הבריות, וביותר מזה לבני אדם,
ובמדה יותר עליונה לבני ישראל,
ובכמה מעלות בקדש ליראי ה', לשומרי תורה ומצוות,
וקל וחומר לתלמידי חכמים.
איני חפצ בפחיתת הכבוד של שום אדם,
אני רוצה שהכל יתעלו, הכל יתכבדו, יתרוממו ויתפארו.
הנני צריך להכיר את תוכיות רצוני,
את נקודת חפצ נשמתי,
למען אדע לכון את דרכי אך למעלה".
(הראי"ה קוק, קובצ ח' קט"ז)
רוצים לקבל עדכונים חדשים מדי יום? הצטרפו ל-Stars בפייסבוק.
למאמרים
נוספים:
מחורבן לאהבה - עושים חשבון נפש
מה הקשר בין רמי קלינשטיין, ראש השנה וספר הזוהר?
טיף קטן ליום כיפור
ראש השנה
הקבלי