תחילתה של שנה
מאת: כנרת עוזיאל, מכללת "אחלמה"
"התשובה מאהבה, שצדיקים גדולים מתלהבים לה בכל עת, היא גדולה מן הכל, מתעלה היא מכל תפקיד של עבודה, ושל קדושה מעשית... וחיי הקודש הללו פועלים גם על גויים רבים, לרומם ערכם" (הראי"ה קוק, אוה"ק ד').
תשובה םאהבה מהי? כיצד היא באה לידי ביטוי? האם מספיקה אהבת ה', ומה היא אומרת?
תשובה הבאה מיראת עונש, אל לנו לזלזל בה. היא אמנם מרוממת פחות, אך לא תמיד נמצא האדם במוחין דגלות ויכול הוא להביט על הכל במבט מקיף הקושר שמים וארצ. לעתים אדם שב בתשובה מתוך יראה מהעונש הצפוי לו וגם זה בסדר, כי הדבר מביא אותו להתבונן בפרטי המעשים (אם כי לא בהשפעותיהם ובהקשריהם). לפעמים אדם יכול לשוב מיראה בלבד, כי עדיין אין הוא מוכשר לתשובה מאהבה.
תשובה מאהבה אינה אומרת "אני אוהב את ה' אך אני עושה מה ש'בא לי". תשובה מאהבה היא דבר עמוק מאד. היא הכרה באמת האלוקית, היא מונעת מרוממות האל ומלכותו על העולם כולו, הנהגתו והשגחתו על כל פעול. היא מתבוננת במעשים ממעוף הצפור, מכירה כי העבירה מטמטמת את הלב ובצד המעשי גורמת לחספוס רגשי, היא מעירה את העדינות הנשמתית שבאדם להכיר בין הטוב לרע באמת, היא מניעה את המעשים והמחשבות כלפי שמים.
תשובה מאהבה, אומרים חכמים, מהפכת זדונות לזכויות. איך יתכן? כי כשאדם שב בתשובה מאהבה הוא מתבונן במעשים בשורשם, לא רק כי הנעשה אינו טוב אלא הוא מצליח להגיע להכרת עומק המעשה, עומקו של הניתוק, והוא חש באמת את החספוס שנוצר ועתה הולך ונעלם. תשובה זו מהפכת את עומק הרע לעומק הטוב. ההשפעות הרעות על הנפש מתגלות ומתבררות על-ידי האדם וההשגה מתבררת.
רבי נחמן מברסלב מבדיל בין האדם הרגיל לצדיק הדור בכך שהאדם יכול לתקן את מעשיו, אולם רק הצדיק יכול באמת לתקן את השפעות מעשיו, כי אין אפשרות לאדם להכיר בכל השפעות החטא על סביבתו ועל העולם. הוא מבקש מאתנו לא להתייאש ולשאוף להגיע למדרגת אותו צדיק.
ברור, אם כן, מדוע הצדיקים הגדולים מתלהבים מתשובה מאהבה: חפצים הם בתיקון העולם ורוממות האדם.
בראש השנה אנו אומרים מלכויות, זכרונות ושופרות:
מלכויות, הכרה במלכות ה' בעולם: "כי לה' המלוכה".
זכרונות, זוכר הברית, השגחתו של ה', ויש אומרים תורת ישראל: "אתה זוכר מעשי עולם... כי אין שכחה לפני כסא כבודך".
שופרות, קול השופר: "תקע בשופר גדול לחרותנו... כי שומע קול שופר אתה, ומאזין תרועה".
יום ראש השנה הוא יום הדין ברחמים. זהו יום של תשובה מאהבה. אין אנו באים לפני ה' יתברך בוידוי מעשים, אלא אנו ממליכים, מכירים במלכותו ופונים אליו כזוכר הברית, כמי שיתקע בשופר הגאולה כהיה, הווה, ויהיה.
ההכרה מדעת כי ראש השנה הוא חג של תשובה מאהבה מהדהדת באדם. האמת האלוקית מתגלה והאדם יכול לשוב אל בוראו מאהבה, מרוממות. זוהי הזדמנות חד פעמית המאפשרת לאדם להתחבר ללא מסכים לאמת האלוקית ומתוכה לאהבה.
יום קדוש, יום בו באים ישראל לפני אביהם ככלה בחופתה. כל שעליהם לעשות הוא להכיר, להתחבר לגדלות, לרוממות, ומתוך כך ישפיעו הדברים בנפש האדם והאומה כולה.
ובעת שערי רצון להפתח נזכה לשמוע קול שופר מהדהד בתוכנו, מחבר אותנו לגן העדן מקדם, לאילו של יצחק אבינו, למעמד הר סיני, לחומות יריחו, ול"אז יתקע בשופר גדול", ונזכה לראות בישראל שבים לארצם, ובבנין שלם ברחמים גדולים במהרה בימינו.
לשיחה אישית עם לאה שירה גד, מיסטיקנית המתמחה בנומרולוגיה קבלית, תקשור, תורת השמות והילרית, ניתן ליצור קשר עם מרכז המומחים של ישראל בטלפון:
072-3401003 שלוחה 51 .
רוצים לקבל עדכונים חדשים מדי יום? הצטרפו ל-Stars בפייסבוק.
למאמרים
נוספים:
מבנה
העולמות
תהליך
ירידת הנשמה
אל תחכו לגלגול
הבא
למה חשוב
ללמוד הקבלה