מדיטציה קבלית
מאת: הרב אליהו עזרד
המדיטציה היהודית, בשונה משיטות אחרות של מדיטציה, נקראת "התבוננות". ההתבוננות קיימת במסורת היהודית שנים רבות, ועסקו בה הרב אברהם אבולעפיה (המאה ה-12), האר"י (המאה ה-16), הבעש"ט ומקובלים רבים אחרים.
מהותה של ההתבוננות היהודית היא העמקה והסתכלות רוחנית באותיות, בשמות קודש ובצירופים שונים של אותיות, כאשר לכל אחד מהמוזכרים לעיל, מטרה שונה.
מטרת ההתבוננות איננה להגיע להארה או לשקט. מטרתה לחבר את האדם אל תדר הנשמה הפועם בו, לעתים קרוב ולעתים רחוק. מטרתה של ההתבוננות היא השפעת שפע לגוף האדם וליקום כולו. שפע מיוחד יורד ליקום מדי יום ובמשך כל רגע משעות היממה, והאדם עלול לחיות חיים שלמים ללא חיבור וקשר לתדר של שפע זה.
הדבר דומה לגשם היורד ליקום: אם נשים כלי קיבול לאגירת הגשם, אזי הכלי יתמלא. אם לא, הגשם ירד ממילא אלא שרובו יזרום מבוזבז. הכנת הכלי לאגירת הגשם היא למעשה ההתבוננות - זוהי הכנה של הגוף הגשמי, החומרי, לקליטת שפע רוחני עליון, שפע הזורם ליקום. רק האדם הער לתדר זה זוכה בו.
שפע זה מעניק חיות לכל - בין אם ערים אליו ובין אם לאו, אולם אדם המתחבר לשפע זוכה למקד את השפע אליו. הדבר דומה לתחנת רדיו המשדרת במשך שעות היממה ללא קשר אם מישהו מקשיב לה או לא, אולם כדי לשמוע את התוכניות המשודרות - על האדם להדליק את המקלט.
ההתבוננות מביאה את המוח למצב של גלי אלפא. זהו שינוי במצב התודעה, וניתן להתאמן בהגעה למצב תודעה זה. ככל שהאדם מתבונן יותר, כך הוא עולה ברמת התודעה והדבר מאפשר לנשמתו חופש ורגיעה, שכן ההתבוננות היא מזונה של הנשמה: הנשמה אינה ניזונה מהחומר אלא מהרוח, והיכולת שלה להתפשט מן החומר חשובה מאד.
הנשמה זקוקה לזמן התעופה היומי כדי להגיע לתדרים הרוחניים ולהתחבר אליהם, וההתחברות אל שמות הקודש וההידבקות בהם עשויה להביא את האדם להארה רוחנית עם הזמן.
התוצאות הרוחניות והגופניות הנגרמות כתוצאה מההתבוננות הן עידון וזיכוך, עיבוי ההילות וקשר חזק ויציב יותר עם הנשמה. ראוי לדעת כי זהו תהליך איטי והדרגתי, בדומה לכל תהליך שינוי.
הרב אליהו עזרד, מנחה קורס מדיטציה קבלית
למאמרים נוספים: